سریال روانشناسی Shrinking 2023

سریال Shrinking روانشناسی

سریال روانشناسی 2023 Shrinking ساخته برت گلدشتاین با بازی جیسون سیگل و هریسون فورد است و اثری کمدی و درام از سرویس آنلاین اپل تی‌وی پلاس است.

Shrinking داستان یک درمانگر غمگین (با بازی سیگل) را دنبال می کند که قوانین را زیر پا می گذارد و به مشتریان خود دقیقاً نظر خود را می گوید. سیگل خود در روابطش دچار مشکل است و از زندگی رضایت ندارد اما به مرور تصمیم میگیره پیش مراجعینش خود افشایی بیشتری داشته باشه؛ آگاهانه یا ناآگاهانه خود افشایی باعث میشه مراجعینش احساس راحتی بیشتری داشته باشن.

اون با نادیده گرفتن آموزش و اخلاق ، تغییرات عظیم و پر فراز و نشیبی را در زندگی مردم ایجاد می کند و… از جمله خودش.

ترجمه Shrinking

من در سایت ها و سرویس های ایرانی دیدم که Shrinking رو روان درمانگر ترجمه کردن که ترجمه درستی نیست به نظرم (اما مناسبه)؛ دیکشنری ها برای کلمه Shrinking کوچک شدن رو پیشنهاد میدن و به نظر من خود افشایی ترجمه مناسب تری برای این کلمه اس.

خود افشایی

آیا حاضرید وقتی با فرد جدیدی وارد رابطهٔ عاطفی می‌شوید، از رابطهٔ قبلی‌تان بگویید؟ با چه کسانی دربارهٔ درآمد ماهیانه‌تان صحبت می‌کنید؟ اگر به بدن خود حس خوبی ندارید، آیا به سادگی دربارهٔ این حس با دیگران حرف می‌زنید؟ آیا ترس‌هایی دارید که بخشی از ذهن‌تان را اشغال کرده باشند؟ این ترس‌ها را با چه کسانی در میان گذاشته‌اید؟ اگر برنامهٔ مهاجرت داشته باشید، دوستان‌تان چه زمانی مطلع می‌شوند؟ از همان روز اول که تصمیم گرفته‌اید یا وقتی به مقصد رسیده‌اید؟

طبیعی است که این پرسش‌ها پاسخ کوتاه ندارند و با امّا و اگرهای فراوان همراهند. حتی در یک گروه دوستی بسیار کوچک و صمیمی هم ممکن است سطح افشای اطلاعات فرق کند. به یک دوست‌تان دربارهٔ‌ درآمدتان بگویید و با دوست دیگری در همان گروه – که شاید خود را همان‌قدر نزدیک می‌داند – دربارهٔ چنین موضوعاتی صحبت نکنید.

این بحث در ادبیات علمی با عنوان «خودافشایی» یا «Self-disclosure» مطرح می‌شود و یکی از زیرمجموعه‌های مهم در مهارت ارتباطی است. خودافشایی به این معناست که یک نفر احساسات درونی خود یا اطلاعات شخصی‌اش را که طرف مقابل نمی‌داند برای او افشا می‌کند.

تفاوت افشا و اقرار:

هر دو واژهٔ افشا و اقرار به بیان اطلاعات نادانسته و پنهان اشاره می‌کنند. با این تفاوت که افشا با اختیار گوینده و اقرار با فشار شنونده انجام می‌شود. این اطلاعات معمولاً به گونه‌ای است که طرف مقابل حس می‌کند او می‌توانست آن‌ها را نگوید و مطرح نکند.

درس متمم در موضوع خودافشایی

جمع بندی

همانند سریال «TedLasso» که کمدی دیگه ای از appletv+ سریال «Shrinking» نیز شیرین و خنده‌دار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *