تأثیر پذیری

من خودم رو در دسته آدم های اجتماعی نمیدونم اما همیشه آدم خوش مشربی بودم و حتی اگر حالم خوب نباشه هم وقتی آدمی رو می بینم سعی می‌کنم لبخند بزنم و انرژِی مثبت بهش منتقل کنم اما خب به نظرم این نقطه ضعفه، چون آدما وقتی ازت انرژی خوب میگیرن بهت علاقه مند میشن و نقشه دوستی باهات رو طرح ریزی میکنن- یا حداقل ترین کار ممکن اینه که توی شبکه های اجتماعی فالوت میکنن- حتما میپرسید خب چه بدی داره آدم دوستای زیادی داشته باشه؟

بحثم مزایا و معایب داشتن دوست زیاد نیست، چون معیار های هر آدمی فرق داره اما می‌خوام بگم داشتن دوستای متفاوت به من تجربه های متفاوتی رو هم منتقل می کرده همیشه؛ 27-8 سال زمان برد تا متوجه بشم من چقدر آدم تاثیر پذیری هستم در زندگی!

انگار تا یه سنی آدم دوست داره باور کنه که خاصه و مثل‌ش تو دنیا نیست و همه تصمیم های زندگیش رو خودش با عقل و منطق گرفته! آدم دوست داره باور کنه که بیشتر ازینکه تأثیر پذیره، تأثیر گذاره!

اما باورمون بشه یانشه، بپذیریم یا نپذیریم ما تحت تاثیر محیط و انسان هایی که بهمون نزدیکن (یا فالو میکنیمشون و استوری هاشون روصبح به صبح میبینیم) شخصیتمون ذره ذره تغییر میکنه. الان وقت‌هایی که می‌شینم به دیدن عکس های قدیمی به این فکر می‌کنم که چقدر آدمای اطرافم روم تاثیرگذار بودن، من هروز و با هرجنس آدمی که کنارش وقت می‌گذروندم شبیه‌ش می‌شدم و فرم و لایف استایل اون آدم رو به مرور تقلید میکردم، البته بگم که در انتخاب دوست همیشه خوب عمل کردم و هیچ وقت به یاد نمیارم آدم خیلی بدی وارد زندگیم کرده باشم، اما بحثم سر خوب و بدش نیست، بحثم اینه که اگر زودتر به این موضوع پی میبردم آگاهانه میتونستم به صورت هدف مندتر اطرافیانم رو انتخاب کنم.

انسان برترین موجود جهان آفرینش و برخوردار از نیروهای مختلفیه. به نظر می‌رسه علت تأثیر پذیری انسان، این باشه که حقیقت و روح انسان حالتی شبیه آینه داره. به تعبیر اهل عرفان انسان جام جهان نما است که یک معنای اون اینِ که ویژگی نفس و جان انسان «دیگر نما» بودن است و به بیان برخی از عرفا «نفس بس که لطیف است به هر چه رو آورد به صورت آن در مى‌آید»

 در هر صورت تأثیر پذیری خاصیت نفس انسانیه به جای اینکه مقاومت کنیم برای پذیرش این موضوع؛ بپذیریم این رو که ما میانگین افرادی هستیم که دیدیم و شنیدمشون، بپذیریمش و سعی کنیم در انتخاب دوست هامون بیشتر وقت بذاریم.

مطلب مرتبط: کپی پردازی

۱ دیدگاه

  1. 05/03/2023

    […] بودم در موردش اینجا) اما از یکجایی به […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *