ورزش به هر قیمتی | کمی‌بهتر S03-E01

ورزش به هرقیمتی - تردمیل
dav

پیش نوشت1: همه ما در زندگی همینطور که رشد میکنیم، داریم رفتارهای جدیدی رو می‌سازیم و بروز می‌دیم؛ این رفتارها گاهی آگاهانه و هدفمند ایجاد میشن و گاهی ناآگاهانه و مخرب؛من مدتیه خیلی روی این موضوع دارم برای خودم کار میکنم که عادت رفتاری مفید و سازنده برای خودم ایجاد کنم. به مرور رفتار هارو تست میکنم و اونایی که مفید بودن رو توی این دسته محتوا در ابتدا به صورت مقاله و وقتی کامل شد بصورت پادکست براتون قرارش می‌دم. فصل سوم در حال حاضر فقط بصورت مقاله منتشر میشود تا به پخته‌گی تبدیل به پادکست برسن.

پیش نوشت2: پیشنهاد میکنم که کمی‌بهتر شدن رو قسمت اول شروع کنید.

اصل مطلب: ورزش ذهن رو ساکت و قلب رو فعال تر می‌کنه؛ بدن رو سم‌زدایی می‌کنه و به بالاترین درجه بازدهی میرسونش.

ورزش همیشه من رو ارتقا داده، چه از نظر جسمی چه از نظر ذهنی، اینه که مهم ترین قانون هر روز من اینه که یادم نره باید فعالیتی داشته باشم که بشه اسم اون رو ورزش گذاشت. فعـل “ورزش کردن” مثل “غذا خوردن” مصداق های متفاوتی رو برای خودش داره، اما فارغ از نوع و دسته بندی ها داشتن حدااقل 15 دقیقه و ایده آل 35 دقیقه ورزش در روز به هیچ وجه نباید ترک بشه.

معادل ها:

  • 3 کیلومتر پیاده روی = 15 دقیقه ورزش
  • 7 کیلومتر پیاده روی = 30 دقیقه ورزش

تبصره ها:

  • در صورت پاس کردن یک معادل، 15 دقیقه ورزش اختیاری است.

معرفی شاخص BMI

BMI مخفف Body Mass Index است. به همین علت آن را در فارسی به «شاخص توده بدنی» یا «نمایه توده بدنی» ترجمه می‌کنند.هم‌چنین گاهی ممکن است در دفتر پزشکان و متخصصان تغذیه هم نمودارهای محاسبه BMI بر اساس قد و وزن را نصب شده بر روی دیوار ببینید.منطقی که مبنای محاسبه BMI قرار گرفته بسیار ساده است.فرض کنید می‌خواهید دربارهٔ چاقی حرف بزنید. مهم‌ترین معیار چاقی چیست؟ وزن. اما در این‌جا یک مشکل مهم وجود دارد. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن قد دربارهٔ وزن قضاوت کرد. مثلاً اگر بگویند یک نفر ۷۰ کیلوگرم وزن دارد، تا زمانی که قد او را ندانیم، نمی‌توانیم حدس بزنیم که او چاق است یا لاغر.به همین علت، شاخص توده بدنی یا BMI دو پارامتر اصلی را مد نظر قرار می‌دهد: قد (بر حسب متر) و وزن (بر حسب کیلوگرم):

فرمول BMI

برای محاسبه شاخص توده بندی کافی است وزن شخص را بر مجذور قد او تقسیم کنید (مجذور یک عدد، یعنی آن عدد ضرب در خودش. مجذور ۷ یعنی ۷x۷ و مجذور ۱.۶ یعنی ۱.۶x۱.۶).

مثال محاسبه BMI

اگر قد کسی ۱/۸ متر و و وزن او ۹۰ کیلوگرم است، ابتدا باید ۱/۸ را در خودش ضرب کرده (=۳/۲۴) و سپس عدد ۹۰ را بر ۳/۲۴ تقسیم کنیم. عددی که به این شیوه به دست می‌آید (۲۷/۷) شاخص BMI او خواهد بود.

  • نکته: فرمول BMI هیچ نوع مولفهٔ جنسیتی در خود ندارد. وقتی از تقسیم قد بر مجذور وزن حرف می‌زنیم، برایمان مهم نیست که این قد و وزن به یک زن مربوط است یا یک مرد.

در طول سه دهه‌ی اخیر طبقه‌بندی انسان‌ها بر اساس شاخص BMI چند بار دست‌خوش تغییر شده است. طی این سال‌ها گاهی تعداد دسته‌ها و گاهی عنوان آن‌ها تغییر کرده است. اما آخرین و رایج‌ترین دسته‌بندی که هم سازمان بهداشت‌ جهانی (WHO) و هم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) آن را اعلام کرده‌اند به شکل زیر است (+/+):

  • وزن کم و نامطلوب: BMI کمتر از ۱۸/۵
  • وزن مطلوب: BMI کمتر از ۲۵ و بیشتر از ۱۸/۵
  • در آستانه‌ی چاقی: BMI بیشتر از ۲۵ و کمتر از ۳۰ (تا ۲۹/۹)
  • چاقی رده‌ی اول: ‌BMI بیشتر از ۳۰ و کمتر از ۳۵ (تا ۳۴/۹)
  • چاقی رده‌ی دوم: BMI بیشتر از ۳۵ و کمتر از ۴۰ (تا ۳۹/۹)
  • چاقی رده‌ی سوم: BMI بیشتر از ۴۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *