دنیای جدید، شغل های جدید

تکنولوژی- شغل
  • پیش نوشت 1: معیار من برای جدید محسوب کردن چیزی اینه که وقتی چیزی رو به أمسال پدر و مادرم نشون میدم، می‌تونن بدون توضیح اضافی خودش و نحوه عملکردش رو درک کنن یا نه.
  • پیش نوشت 2: تعریف شغل جای بحث مفصلی داره، اما در اینجا منظور من از “شغل” فعالیتی هست که ما بابت‌ش پول دریافت می‌کنیم.

اصل مطلب: برای خیلی از ما ها سوار شدن به دوش تکنولوژی و استفاده از اون به عنوان یک ابزار قدرتمند، پیچیده به نظر می‌رسه، اما تکنولوژی در عین حال اینکه شغل های زیادی رو از بین برده، شغل های متنوع و جذاب جدیدی رو هم رو کرده که شاید 10-15 سال پیش حتی توی مخیله ماهم نمیگنجیده میشه از این راه هم پول درآورد!

در ادامه این مطلب قصد دارم چند شغل جدید رو بهتون معرفی کنم که تقریبا به هیچ سرمایه اولیه نیازی ندارن و کمی وقت گذاشتن میشه توی زمینه شون مهارت کسب کرد و ازشون پول ساخت، با من همراه باشید.

معرفی 5 شغل بدون نیاز به سرمایه اولیه

اول – تولید محتوا

قطعا تولید محتوا یکی از این شغل هاس، امروز که دارم این رو مینویسم کسب درآمد از تولید محتوا راحت تراز هر زمان دیگه ای شده، حتی اینستاگرام هم یک فیچر اضافه کرده که بتونی بخشی از محتوات رو فقط به مشترک های ویژه ات نمایش بده؛ حالا دیگه سایت داشتن و یوتیوب و اسپاتیفای و… اینا هم که دیگه دارن کلاسیک میشن.

قبلا و در نوشته ای دیگه مفصل راجع به تولید محتوا گفته بودم که می‌تونید از این لینک بخونیدش.

دوم – اجاره لباس

اون روز با یک استارت آپ آشنا شدم که توسط 2 خانم راه اندازی شده، اسمش Rent the runway هست، یک فروشگاه هست که اوایل مزون لباس بوده و امروزه یک اپلیکیشن هم داره؛ شما توی این اپ میتونی لباس هات رو به افراد مختلف اجاره بدی و از لباس هات بی نهایت بار پول بسازی؛ از زبان بنیانگذاران:

“ما با ساخت اولین و تنها “کمد در ابر” – ‘closet in the cloud’ در جهان، تغییر را آغاز کردیم: یک کمد رویایی پر از سبک های طراحی نامحدود. تصویر کنید هر مُد و ترند روز، هر رنگ، هر چاپ و هر آنچه را که تا به حال خواسته اید بپوشید اما به لباس سیاه خسته کننده همیشگی خود بسنده کرده اید. برخی این را آزادی مد می نامند و ما آن را یک انقلاب مد می نامیم”

مقاله کامل این استارت آپ رو توی سایت نوشتم: سرویس اجاره لباس rent the runway

سوم – گویندگی

یک سایتی هست به اسم چکاوا – توی این سایت افرادی که فن بیان خوبی دارن نمونه صداشون با لحن های مختلف (حماسی، محزون، شاد، خبری، تیپ گویی و….) قرار دادن و افراد میتونن سفارش گویندگی بگیرن و فرد میتونه به راحتی از مهارتش پول دربیاره!

چهارم – Cretive Director یا مدیرنوآوری

چند وقت پیش داشتم یک مصاحبه ای میدیدم از مدیرنوآوری یکی از کمپین های تبلیغاتی اسنپ، این آدم شغلش ایده پردازی بود و کارای گرافیکی هم انجام میداد، اما در این مورد خاص فقط برای اسنپ چندتا کپی رایت تبلیغاتی نوشته بود(کپی رایت به معنای شعار تبلیغاتیه) و بابت این کپی رایت ها 100 ها میلیون میلیون پول گرفته بود؛ (توجه کنید که اجرای این کمپین توسط این فرد نبوده ها، فقط ایده پردازی) جالبه که شرکت های بزرگ همچین پوزیشن شغلی(مدیرنوآوری یا Cretive Director ) رو بسیار مهم میدونن و بودجه های زیادی رو بهش اختصاص میدن.

پنجم – فضای کاراشتراکی

به انگلیسی coworking این مکان ها مختص افرادی هست که فریلنسرن، طراحن و با کامپیوتر کار میکنن و فقط به یک میز و صندلی، و محیط آروم احتیاج دارن؛ یک جستجو بکنید میبینید که کلی افراد اومدن خونه هاشون رو چندتا میز گذاشتن و یک محیط اشتراکی رو درست کردن و میزو صندلی رو بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه اجاره میدن.

جمع‌بندی

خیلی شغل های دیگه رو هم میشه مثال زد، مثلِ : کارواش سیار، ادمین شبکه های اجتماعی، ساخت پلتفرم برای انجام هرکاری و… که توی سال اخیر و با توجه به رشد تکنولوژی بوجود اومدن، قطعا دنبال کردن تکنولوژی و قدرت های اون میتونه ذهن مارو بیشتر باز کنه برای طراحی یک استارت آپ و سرویس جدید. در استارت آپ انالیتیکس من مدرن ترین استارت آپ هایی که محصول تولید میکنن و درآمد کسب میکنن رو معرفی میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *